fbpx

En verden under overfladen – giv børn indsigt i følelsernes sprog

Lær at håndterer store følelser og mindske konflikter

Arbejd bevidst kreativt

Henvender sig til børn fra 4 år og deres pædagoger.

Styrk børns følelsesmæssige udvikling ved at arbejde bevidst kreativt.

Du lærer samtidig børnene at håndtere store følelser og mindske konflikter.

Dramadukker og eventyr, det vil sige at arbejde bevidst kreativt, er super effektive pædagogiske værktøjer. Her arbejder du som pædagog sammen med børnene og styrker deres følelsesmæssige udvikling i et sprog og en form børnene allerede kender og lever.

At dramadukker og eventyr er så effektive, er fordi vi ”gør” og er sammen med børnene. At du som pædagog kan se og mærke med det samme hvad der er på spil hos børnene. Du giver verdenen under overfladen luft, lys, tid og rum til at komme op til overfladen så vi kan se på det og give det frit.

Måske du kender udtrykket ”vi har kun set toppen af isbjerget” ?

På denne workshop hjælper jeg dig og din børnegruppe med at bringe verdenen under overfladen op til overfladen, uden at det går amok.

Dramadukker og eventyr hjælper børnene på et bevidst og ubevidst plan. Hjælper med at børnene kan og tør udtrykke hvad de har på hjerte og øver sig i at forstå og håndtere problematikker og den verden de er en del af. Så at arbejde kreativt give kulør, mening og dybde i en verden der til tider kan være svær at håndtere, forstå og indtage.

Områder som workshoppen kan hjælpe med

At børnene bliver klogere på egne og andres følelser

Du oplever børn i din gruppe, der ofte er fanget i deres store følelser og hver eneste dag er i konflikt med sig selv og andre. Du ser, at de er på konstant overarbejde og har en kort lunte. At de har svært ved at aflæse andres ansigts- og kropssprog og finder det svært at udtrykke egne grænser og være i egne følelser.

Forbyggende i forhold til konflikter

Du har nogle børn, der opleves og omtales som han/hun er ALTID i konflikt med alt og alle. At det er blevet barnets kommunikationsform, at være i konflikt. At han/hun ”flyver i flæsket” på andre børn for et godt ord.

Eller at et barn er så genert, at han/hun har en indre konflikt, om at være forkert, bange, nervøs og usikker på verden.

Få nye handlemønstre

Du oplever børn der har en negativ adfærd, som du SÅ gerne vil hjælpe dem med at ændre. Du har forsøgt, men intet sker. De hænger fast i at være ”hende/ham der hænger i gardinerne”, eller ”typisk hende/ham, hun/han vil altid det modsatte af hvad jeg beder ham/hende om.” Eller at et barn gemmer sig og ”går i et med tapetet”. At det føltes som om du skal hive hvert eneste ord og handling ud af ham/hende. Børn der græder og oplever de mindste krav som fuldstændige uoverskuelige.

Få bedre relationer

Du har børn, der har svært ved at indgå i relationer og har ”mig, mig og atter mig” attituden. Du oplever, børn der ofte ryger ud i store konflikter og har svært ved at dele og håndtere deres følelser, eller andres følelser. Eller finde en vej tilbage i harmoni og forståelse.

Nye indsigter

Du oplever børn der har meget svært ved skift og vente på tur. At barnet oplever sig selv som klovnen eller ham/hende der ikke kan. Du har børn, der ikke kan rumme flere aktiviteter og nye tiltag. Børn der har svært ved at finde ro i krop og sjæl, og opleves som hele tiden at være ”udenfor” sig selv. Børn der har et lavt selvværd, gemmer sig, holder sig tilbage og kan virke usynlige.

Inden workshoppen

Får du et link til eventyr dukkefilmen Dukken i græsset, som I skal se inden jeg kommer. Vi tager udgangspunkt i netop dette folkeeventyr.

Sådan foregår workshoppen

Workshoppen foregår live. Det vil sige jeg kommer ud til jer.

Workshoppen er for dig, din kollega og din børnegruppe. Dog max 12 børn, for at I kan få det optimale ud af workshoppen.

Workshoppen vare ca. 2 timer.

I skal have set eventyr dukkefilmen Dukken i græsset inden jeg kommer.

Det er vigtigt at du og børnene har set filmen, da vi arbejder med det at være i process, genkendelse, styrkelse, stemninger og at børn har mange måder få tilgang til den læring der ligger i eventyret og måden vi arbejder med den med på.

Workshoppen starter med at Jane fortæller, med dukker og i forkortet udgave, eventyret om Dukken i græsset.

Vi vil efter dukkeeventyr fortællingen lave dramapædagogiske lege om følelser, følelsernes udtryk og sprog, – ud fra de forskellige figur og stemninger der er i eventyret.

Vi slutter af med at alle børnene laver deres egen drama papdukke. En dramadukke hvor børnene selv vælger hvilken karakter de vil have.

Vi afslutter med at nogle af børnene kommer med om bag eventyrtæppet og er medspiller med deres dramadukke og Jane.

Når workshoppen er færdig vil alle børn have en dramadukke de kan lege videre med og sætte i spil i forskellige eventyr, lege og situationer.

Du vil som pædagog have fået et indblik i hvor hvert barn er lige pt i deres følelser, hvilke følelser der fylde lige nu.

Hvordan opleves en kreativ workshop

Du vil opleve en fordybelsesstemning, mening i kaos, sjove, dybsindige og filosofiske kommentarer fra børnene.

Du vil med garanti opleve nye sider af børnene. Kompetencer der vil blomstre.

Når vi er færdige vil du stå med nye informationer om børnene. Informationer de har givet dig gennem dramadukker, lege, kommentarer, kropssprog, modstand og villighed.

 

 

Hvad siger andre om at arbejde med Maskelade:

Det var så magisk. Lilly blomstrede. Hun er ellers et barn der så godt som altid er i konflikt med sig selv og andre. På denne workshop oplevede jeg en fokuseret, koncentreret, hjælpsom og meget glad pige. Jeg er måløs og virkelig glad. Dukker kan bare noget helt specielt” Zara, pædagog studerende.

 

 

Pris: 3.500 kr. ekskl. moms. Inkl. materialer.

Hent PDF workshop-beskrivelse her (Højreklik og klik på “Gem link som” for at downloade)

 

Tryk her : Skriv til mig                                               Bliv ringet op                                                          Ring til mig