fbpx

Fik du undersøgt hånddukkens magi?

Jeg håber du har haft tid og lyst til at prøve at lege med en hånddukke.

At du har ”smagt” en snert af den magi og kraft en hånddukke skaber – både for dig og for de børn du arbejder med.

Hvad er det så en hånddukke kan!

Hvorfor bruge en hånddukke i dit pædagogiske arbejde?

En af de vigtigste begrundelser for at arbejde med hånddukker er at:

Hånddukker taler til hjertet og med hjertet!

De taler børnenes sprog.

Hånddukker åbner

Hånddukker bygger bro

Åbner nye verdner

Åbner til børnenes indre verden

Styrker indlevelsesevnen

Skaber glæde

Styrker selvværdet

Skaber sammenhold

Skaber fællesskaber

Skaber forståelse

Hånddukker skaber ny indsigter.

 

Lav en enkelt hånddukke af en sok

og hjælp børnene til nye indsigter

Nu skal du forfine din hånddukke

Eller skabe en ny.

Find eller køb en sok.

 

Ipad p oktober 2014 005Ipad p oktober 2014 006

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Find forskellige materialer

Knapper, øjne, garn, dippedutter og himstregimser

LIMPISTOL

Uundværlig!

Lim materialerne på sokken

og vupti du har en ny ven – et redskab til dit pædagogiske arbejde.

 

Ipad p oktober 2014 007Ipad p oktober 2014 009

 

 

 

 

 

 

 

Hvad skal hånddukken bruges til:

Skal den bruges i sprogarbejdet?

Et projekt om venskaber?

Et temaprojekt, f.eks om andre lande?

Arbejder I med tal, eventyr eller kunst?

Gør dig klar hvad du vil med din hånddukke og giv den navn derefter –

skab udseende ud fra dit valg.

 

Navn til hånddukken

Tænk på et godt navn til din hånddukke.

Tit kommer det helt af sig selv når du laver den og ved hvad du vil bruge dukken til.

Det er vigtigt!

FORDI et navn skaber omgående fællesskab, tillid og fortrolighed mellem børn og dukke.

 

Fællesskab, tillid og fortrolighed

Tre meget vigtige ingredienser når du vil arbejde med hånddukker.

Skaber fællesskab, fordi hånddukken taler til følelser og sanser.

Fællesskab giver tryghed og tillid.

Tryghed og tillid åbner,

åbner for nysgerrighed og omsorg,

åbner for at lære nyt.

Åbner for at rumme andre og andet.

Det giver børnene lyst til at være dukkens ven og fortrolige.

Tillid fordi dukken skaber tillid og ”taler” kærlighedssproget, der er ingen skjulte dagsordner. Hånddukken er let at læse for børn.

Fordi hånddukken taler de rene følelser.

 

Men det er DIG, som pædagog og dukkefører der skaber alt dette via hånddukken.

Hvis du vil have hjælp, står jeg til din rådighed.

Du kan kontakte mig HER

Jeg laver gerne en workshop for dig og din børnegruppe,

så I kan komme godt i gang med at bruge hånddukker i det pædagogiske arbejde.

 

Et eventyrligt sprogkursus 

Hvis du og dine kollegaer drømmer om, at arbejde med dukker og fortælling som sprog pædagogiske redskaber tilbyder min kollega og jeg et 4- dages kursus. “Et eventyrligt sprogkursus”.

Udtalelse fra kursist fra “Et eventyrligt sprogkursus”
Det var så fedt at have fokus på det vigtige nærvær og langsomheden. At det har stor betydning for læring for børnene og mit arbejde. At man med eventyr og dukker kan stimulere børns sprog og nysgerrighed på livet og deres sprog. Super redskaber..”Hanne, pædagog.

 Kontakt mig HER for flere oplysninger.

 

 

I næste nyhedsbrev får du videoen ”Gør en forskel med dukker”, hvor jeg giver nogle konkrete fif til hvordan du kan introducere en hånddukke til din børnegruppe.

 

God fornøjelse!

 

Mange eventyrlige hilsner fra

Jane