fbpx

Læreplanstema: Social udvikling

 

Styrk børnenes relationer

Skabe positive og sunde relationer TILKNYTNING OG VENSKABER  

Tilknytning i børnehaven handler om, at børn kan får positive erfaringer med at indgå i relationer, hvor de oplever de hører til. Oplever at de høre til i den tætte relation barn og barn imellem og barn og voksen imellem.

Trygge, tillidsfulde relationer og fællesskaber er forudsætningen for, at børn kan føle og udtrykke empati og respekt for andre.                 

Forskning peger på at, relationer til andre er en grundlæggende forudsætning for, at børn lærer og udvikler sig optimalt. Den viser, at socialt kompetente børn klarer sig godt.

I relationerne til andre lærer børn at give udtryk for deres følelser og behov, samtidig med at de lærer at forstå andres følelser og behov, og at respektere forskellighed.

 

Vi skal udforske venskabers betydning gennem eventyr og dukker. Lege og skabe sjove og lærerige små venskabsspil.

 

___________________________________________________________________________________________________________

Konflikternes sprog og løsninger  –  jeg gjorde det ikke med vilje!!

Konflikter er nødvendige og sunde – Få redskaber til konflikthåndtering

Når børn er i konflikt med nogen eller noget, er det tegn på at noget vigtigt er i spil og vi udvikler os.

Børn skaber ikke konflikter for at være på tværs – det er reaktioner på frustration, udvikling og for at skabe forståelse. Konflikter hjælper os med at lære hvordan verden er omkring os, og hvor vi selv står i den. Konflikter  lære os om egne og andres grænser.  

På dette forløb arbejder vi med hvordan vi kan løse konflikter uden at tabe ansigt. Uden der skabes vindere eller tabere.   Vi skal skabe sjove, alvorlige og kreative landskaber – fyldt med sunde, skæve, vilde og rasende dukker.   Vi vil udforske og undersøge hvad konflikter er for en fisk, – og hvad vi kan gøre i stedet for at hænge fast i de samme mønstre eller roller. Vi kaster lys over typiske konflikter, hvad de gør og hvorfor de er enormt vigtige for vores udvikling.   Vi skal øve os i koncentrationens kunst. Se og mærke hvordan det kan være nøglen til løse konflikter.  

Forskning peger på, at aktiviteter med leg og læring, som er styret af voksne, giver børn, som har det svært i børnefællesskaber og ofte ender i konflikter, mulighed for at deltage i nye fællesskaber.  

Dette forløb er til dig der ønsker ny og brugbar viden om konflikternes sprog. Til dig der savner nye konkrete redskaber til konfliktløsning.  

 

__________________________________________________________________________________________  

 

Hvilke forløb/workshops skal jeg vælge:

Du kan vælge mellem 3 forløb/workshop. Eller jeg skræddersyer et forløb/en workshop, der passer lige til jeres behov.

Kontakt mig og vi tager en snak om hvad I står og mangler.

Kontakt mig direkte HER Eller skriv til mig på post@maskelade eller ring på tlf. 2072 0892  

Forløb og workshops kan vare fra 3 timer til flere uger.  

Workshop for børn – 4 timer

En formiddag med fokus på børns sociale kompetencer. Hvordan du kan styrke børnenes relationer og skabe nye handlemuligheder.

Workshoppen foregår live. Det vil sige jeg kommer ud til jer.

Workshoppen er for dig, din kollega og din børnegruppe.

Maksimum 24 børn. Vi deler gruppen op i 2 mindre grupper, så I får det optimale ud af workshoppen.

Workshoppen vare ca. 4 timer. Hver gruppe får ca. 2 timer. 

Pris: Ca. 4.300 kr. ekskl. moms.  Inkl. materialer.    

Mellem forløb  

3 uger – 1 gang i ugen +  1 sparring med pædagoger.                      

Forløb med børn og pædagoger inkl. 1 times sparring/undervisning med de deltagende pædagoger.

4 timer per gang + 1 time sparring/undervisning med deltagende pædagoger. Børnene deles op i 2 hold. Maksimum 24 børn.    

Pris: Ca. 8.700 kr. ekskl. moms. Inkl. materialer.   

Lange forløb      

Fra fire uger op til 8 uger                    

Vil I have godt fat i hvordan I kan støtte den sociale udvikling, skal du vælge et langt forløb. Prisen afhænger af hvordan vi skræddersyer forløbet. Det kan være et forløb hvor vi udelukkende har børnene i spil eller også et forløb hvor både børn og pædagoger udvikler nye redskaber og kompetencer. Vi går i dybden og integrere redskaberne.

Konflikternes sprog og løsninger  –  jeg gjorde det ikke med vilje!!

Konflikter er nødvendige og sunde

Få redskaber til konflikthåndtering