Om Jane

Jane-pic-til-forside-logo-250x300

Hej, jeg hedder Jane…

Som barn var jeg meget genert og usikker. Turde ikke give mit besyv med og gemte mig. Samtidig var jeg dybt fascineret af teater, eventyr, og alt det jeg ikke selv turde gør. 

Det udviklede sig til en nysgerrighed om mennesket, vores adfærd og udvikling, og om hvordan vi kan finde mod til at gøre det vi drømmer om. At vi tør fejle og ikke lader os slå ud. Ældgamle folkeeventyr, drama og dukketeater, gav mig frihed til at udforske og undersøge alle sider af livet, lege det man ikke tør og derved opbygge mod og overskud til at kaste sig ud i det der er svært.

Det har gjort, at jeg ved hvilken enorm betydning det har, at vi ALLE blive mødt der hvor vi er og at vi har en voksen der lytter til os og tror på os. At vi som pædagoger skaber plads og tid til at være sammen og give vores børn et stærk fundament i livet.

 

 

Jeg ved meget om børns udvikling, specielt hvad der sker når vi skaber plads til at vi udtrykker os kreativt. Hvordan det kan hjælpe børn i deres hverdag,  enten når de undersøger eller afprøver nye veje, eller er udfordret i mindre eller større omfang. Jeg er slet ikke i tvivl om hvilken kraft og hjælp der ligger i at udtrykke og omgive os med kreativitet.  Jeg bruger mit arbejdsliv på at dykke dybere ned i menneskets udvikling, pædagogisk drama, kreative arbejdsprocesser og hvordan det kan samle os, give dyb glæde og selvværd. Hvordan det kan hjælpe børnene igennem deres udvikling.

 

I 15 år har jeg arbejdet som pædagog. Bl.a. i børnehave og som børnehaveklasseleder. Siden 2013 har jeg været selvstændig, hvor jeg har hjulpet børn og deres voksne med at bruge deres kreative evner og fantasi til at styrke deres udvikling og selvværd, finde, bibeholde og styrke deres kreativitet, så de står stærkt i den de er. 

 

Jeg er meget optaget af hvordan vi møder børn, i deres udvikling og i hverdagen. Børns adfærd, trivsel, dannelse og udvikling. Jeg ser dagligt, hvor stor styrke, glæde, selvtillid og frirum det giver børn og voksne at bruge deres kreative evner. I det kreative rum er der plads til at møde børnene lige hvor de er, og hjælpe dem videre i deres udvikling. 

 

Derfor startede jeg Maskelade.

 

 

Jane Hyldgaard

                      Pædagogen der brænder for fordybelse, plads, drama, kreativitet & dramadukker

 

 Jeg har altid været optaget af livets mangfoldighed, vores måder at tackle livet og gribe livet – og  hvordan vi kan bruge det kreative til at:

                                                                                       Give plads til den vi er

                                                                                       Støtte, udvikle og give livet mening

                                                                                        være ventil for svære følelser og tider

                                                                                        Skabe forståelse

                                                                                       Åbne lukkede døre og følelser

                                                                                       Bare stå og være som det er

                                                                                       Undre og sætte tanker i gang

                                                                                        Vække sovende gaver

 

Så jeg har lyttet, mærket, kreeret og skabt, for at gribe og begribe livet:

 

                      Jeg har lavet cirkusforestillinger med klovne der bøvlede rundt. Eller ingen stemme havde.

 

Jeg har tegnet og skrevet tegnefilm om Lotte der elsker hunden med de magiske kræfter.

 

Skabt store nisselandskaber. Syet, malet, klippet og klistret til landet, hvor det perfekte julenisseliv udfoldelse sig.

 

Lavede huler af nedfaldsgrene, gamle brædder og store papkasser, hvor vi samtidig ordnede verdenssituationen, eller bare var.

 

I mit arbejde har jeg skabt dukketeater med børn om de historier de elsker.

 

Set børnenes begejstring og fordybelse når vi laver ganske almindelige rum om til eventyrlige rum ud fra børnenes egne fortællinger og kreative skabelser.

 

Lært hvordan man formidler så det griber både skaberen og bevæger publikum.

 

Lært hvordan ting, kan animeres og få liv så man får kuldegysninger, hviner af glæde, græder af smerte eller bare forstå.

 

Lavet dukker og mimet til musik med børn med sproglige vanskeligheder.

 

På Kreta har jeg danset og skabt dansefortælling med børn der var udfordret fysisk og mentalt.

 

Og lavet dukketeater for børn om at være anderledes og bange.

 

Jeg har lyttet til og lært af kunstner der arbejder, børn der leger og skaber, voksne der skaber og leger og set hvordan deres kreativitet tager dem med nye steder.

 

Set rejsen fra et plank stykke papir, spørgsmål og frustration til fordybelse og fantastiske værker.

Og endnu bedre, befriet børn og voksne.

 

Oplevet børn gå fra at være meget generte og usikre til at stråle af glæde og selvtillid

 

 

Pædagogen der brænder for fordybelse, plads, kreativitet, drama & dramadukker

 

 

At arbejde med drama betyder at øve sig i at leve!

Man beskæftiger sig med udviklingen af alle menneskets mangfoldige facetter.

 

 

 

Lad os mødes og skabe fantastiske og meningsfyldte udviklingsmuligheder for alle børn!